Toeristen en zakelijke bezoekers besteden 10,2 miljard euro in Nederland
De 14 miljoen internationale bezoekers die in 2014 in Nederland verbleven, besteedden gezamenlijk 10,2 miljard euro aan hun bezoek aan ons land. Naast accommodatie- en vervoerskosten naar Nederland besteedden bezoekers 2,1 miljard euro aan eten en drinken en 1 miljard euro aan winkelen en souvenirs. Dit blijkt uit het Onderzoek inkomend toerisme 'Een nadere blik op de buitenlandse bezoeker' dat NBTC Holland Marketing eerder deze week presenteerde. Minister Henk Kamp van Economische Zaken (EZ) neemt de resultaten in ontvangst.
Stedentrip en kust populair
In 2014 kwam bijna 70% van de bezoekers voor een vakantie naar ons land. Dit zijn ruim 9,6 miljoen toeristen. Met name een stedentrip (35%) en een kustvakantie (22%) zijn daarbij populair. De toerist geeft gemiddeld ruim 600 euro uit aan zijn vakantie in Nederland. Daarnaast kwam ruim een kwart voor een zakelijk bezoek naar Nederland; dat zijn zo’n 3,6 miljoen zakelijke bezoekers. De zakelijke bezoeker geeft gemiddeld ruim 1000 euro uit aan zijn bezoek. De meeste bestedingen worden gedaan aan accommodatie (3,7 miljard), eten en drinken, en vervoer naar Nederland (1,7 miljard). Deze drie categorieën zijn samen goed voor bijna drie kwart van alle bestedingen. Winkelen en souvenirs kopen staat op plek vier.
Kort en zeer goed
De verblijfsduur in Nederland is veelal relatief kort. Meer dan de helft (55%) van alle bezoekers verblijft minder dan 3 nachten in ons land. De waardering van het bezoek aan Nederland is verder omhoog gegaan. Ruim 85% van de bezoekers beoordeelt het bezoek als ‘uitstekend’ of ‘zeer goed’. De informatievoorziening, het prijsniveau en de gebruikersvriendelijkheid van het openbaar vervoer gaven internationale bezoekers als verbeterpunten voor Nederland aan.
Profiteren van groei
Het aantal toeristen en zakenreizigers dat ons land bezoekt is in 15 jaar met zo’n 40% gestegen. In 2014 bezochten zo’n 14 miljoen bezoekers ons land. In 2020 kunnen dat er mogelijk 16 miljoen zijn. Om goed in te kunnen spelen op de kansen die het internationaal toerisme biedt, is informatie over het bezoekgedrag van internationale bezoekers aan ons land van groot belang. Met deze informatie kunnen immers de juiste keuzes worden gemaakt bij de marketing en branding van de bestemming Nederland.
"De onderzoeksresultaten bieden belangrijke input voor ons marketingbeleid voor de komende jaren. Onze strategie richt zich op duurzame en slimme groei door toerismespreiding. Naast de nu al populaire plekken, brengen wij ook de minder bekende regio’s en bezienswaardigheden onder de aandacht van de toerist. Dat helpt ons ervoor te zorgen dat Nederland ook in de toekomst kan blijven profiteren van de groei van het inkomend toerisme", aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.
Onderzoek
Elke 4 à 5 jaar voert NBTC een grootschalig onderzoek uit naar het inkomend toerisme. In het onderzoek wordt onder andere ingegaan op het bezoekmotief van de buitenlandse bezoeker, het zoek- en boekgedrag, activiteiten die men in Nederland onderneemt, bestedingen en de waardering van het bezoek. Ten behoeve van het Onderzoek inkomend toerisme 2014 zijn 4.300 internationale bezoekers ondervraagd vanuit de hele wereld.
Bron: High Profile Events