Trendrapport Amsterdam RAI: Hoe verbind je de ‘Connected Society’ met beurzen en events?
De veranderende maatschappij heeft nieuwe verwachtingen van beurzen, congressen en andere evenementen. Technologie maakt het mogelijk om alles en iedereen te verbinden – altijd. Dit noemen we de ‘Connected Society’. De Connected Society wil in direct contact staan met de event organisator, andere bezoekers en relevante exposanten; het liefst voor, tijdens én na het evenement. Samen met Trendsactive en Ruigrok | Netpanel zette Amsterdam RAI de kenmerken en voorkeuren van de Connected Society op een rij. Een trendrapport waarin de begrippen Addiction, The Human Factor en Smart Customisation centraal staan. Ter inspiratie voor alle professionals in het evenementenvak en interessant voor iedereen die (zich in) de Connected Society herkent.
De Connected Society heeft een enorme impact op de evenementenbranche; het samenbrengen en verbinden van mensen is het belangrijkste waar het bij beurzen, congressen en evenementen om gaat. Zeker met de opkomst van virtuele ontmoetingen en toepassingen, lijkt de juiste vorm en inhoud van evenementen interessanter dan ooit. Organisatoren van evenementen kijken nadrukkelijk naar de mogelijkheden om aan te sluiten op de technologische en maatschappelijke trends. Amsterdam RAI liet het onderzoeken en deelt haar inzichten graag.
Connected Society
Het goede nieuws is dat het fenomeen beurzen en evenementen springlevend is, want ook volgens de Connected Society gaat er niets boven de ‘realness’ van persoonlijke ontmoetingen. Anderzijds maakt technologie het mogelijk om altijd, overal met iedereen in verbinding te staan. Daarmee kent een succesvol evenement- of beursbezoek voor de Connected Society vele nieuwe dimensies; ook ver buiten de fysieke grenzen van de venue.
Wat je niet live mee kunt maken, is misschien wel online beschikbaar. In de huidige overvloed aan informatie is communicatie op maat een voorwaarde: wie moet ik spreken en wat mag ik absoluut niet missen? De behoefte om ervaringen te delen en meningen te horen wordt steeds vaker online in de praktijk gebracht. Wat anderen interessant vinden is een bron van inspiratie en keuzes. Het opgeven van privacy is bespreekbaar, als er maar voldoende relevante content tegenover staat.
Het advies voor evenementprofessionals: zorg dat het evenement een ‘connected hub’ is waar alle digitale faciliteiten om te ‘sharen’ voorhanden zijn. Het organiseren van een evenement wordt steeds vaker het managen van een community. Idealiter is de rol van community manager belegd in het event team en worden bezoekers individueel, op het juiste tijdstip voorzien van relevante content.
Samen met TrendsActive en Ruigrok | NetPanel
Amsterdam RAI heeft in samenwerking met TrendsActive en Ruigrok | NetPanel de wensen en behoeften van de Connected Society in kaart gebracht. Het resultaat is een document vol met interessante insights en concepten en ideeën om beurzen/evenementen te innoveren en future proof te maken.
De insights zijn gebaseerd op kwalitatief onderzoek en socio-culturele trendanalyses. Het kwalitatief onderzoek is uitgevoerd onder bezoekers van business-to-business en publieksbeurzen. De analyses en concepten zijn uitgewerkt met het oog op beurzen, congressen en andere evenementen.
Download
Download RAI Insights: ‘How to bring your exhibition / event in line with the digital connected society’.
Dit trendrapport is de tweede in een rij RAI Insights. Het vorige rapport stond in het teken van Generatie X/Y.
Bron: High Profile Events