Het was de week waarin wederom wat lichtpuntjes zichtbaar werden voor onze branche; een
verruiming van het verbod op samenkomsten, de
Duitse beurzenmarkt die ruimte krijgt om op te starten, een
tweede steunpakket voor getroffen sectoren en ondernemers. Maar we zijn ons terdege bewust van het feit dat dit lang niet voor iedereen de oplossing biedt die zo hard nodig is. SBI codes die vooralsnog, onterecht, niet in aanmerking komen, een verruiming die niet resulteert in rendabele business modellen, een opdrachtgever of klant die misschien wel mag maar nog niet wil, voorwaarden voor steunmaatregelen waaraan je niet voldoet. Alsmede het vooruitzicht dat overheidssteun op een gegeven moment ook eindig zal zijn.
We zien de overheid duidelijk voorsorteren op de verantwoordelijkheid van ondernemers om creatief en innovatief te zijn en te anticiperen op een nieuwe werkelijkheid. Daarbij gaat de overheid ondernemers ondersteunen bij omscholen en in de persoonlijke ontwikkeling van hun werknemers. Een duidelijk signaal dat het steunpakket 3.0 er anders en magerder gaat uitzien. Als vereniging voelen we de onzekerheid die dat oplevert en de oplopende druk bij ondernemers in de branche. We ontvangen veel waardering voor dat wat we doen maar ook regelmatig reacties van onbegrip, uit onmacht, dat we zichtbaarder moeten zijn of andere strategieën moeten volgen. Het mag duidelijk zijn dat er nooit voor een strategie gekozen kan worden die voor ieder de beste uitkomsten biedt, we zullen het vooral zelf en met elkaar moeten gaan doen. Maar we blijven ons uiteraard onverminderd inzetten om extra steun, specifiek voor onze sector te krijgen en grijpen elke kans aan. Inmiddels worden wij, en met ons het Eventplatform, daarbij extra ondersteunt door
Hill+Knowlton, onder aanvoering van
Jack de Vries.
We blijven daarnaast nadrukkelijk inzetten op het onderscheid tussen het zakelijke en publieke deel van de evenementenbranche. Natuurlijk is er overlap bij ondernemers tussen die twee, maar omdat zakelijke bijeenkomsten naar verwachting eerder aan de slag kunnen, is het belangrijk dat verschil te duiden. Het kan niet zo zijn dat het beeld rondom grootschalige publieksevenementen en de risico’s die men daar voorziet, het opengaan van de zakelijke markt belemmerd. Ook verschillende leden hebben zich afgelopen week in de media hierover uitgesproken, waaronder
Easyfairs. Daarbij zetten we in de lobby in op het ontwikkelen van een protocol op een hoger abstractieniveau dat algemeen toepasbaar is en dat uitgaat van het aantoonbaar beheersen en kunnen controleren van gezondheid- en veiligheidsrisico's en minder van aantallen bezoekers. Hierbij richten wij ons op de zakelijke bijeenkomsten en zakelijke events markt waarvan de activiteiten voornamelijk indoor plaatsvinden. Vervolgens dient het protocol ter plaatse afhankelijk van locatie passend te worden gemaakt waardoor de lokale autoriteiten en of veiligheidsregio kunnen controleren. Dit werken we uit met de vertegenwoordigers vanuit de evenementenbranche zoals deze ook uiteindelijk bij het overleg met ministers en staatssecretaris waren vertegenwoordigd.
Afgelopen maandag hebben we, tezamen met enkele andere brancheverenigingen, wederom ons standpunt kunnen bepleiten ten aanzien van de Richtlijn Pakketreizen en de onevenredig zware risico’s die deze meebrengt voor incentiveorganisatoren bij de vertegenwoordigende commissie namens het MKB in Brussel. Naast de gelegenheid om de problematiek te duiden van deze Europese richtlijn, hebben we met elkaar ook wat aftastend werk gedaan naar oplossingen en gesproken over de eventuele kansrijkheid van oplossingen. Voor de zakelijke incentivemarkt lijken daar wel openingen te zijn. Binnenkort praten we verder over de te lopen route en de inzet namens partijen.
Voor de verdere herstart is de verzekerbaarheid van risico’s voor veel ondernemers nu belangrijk in de keuze zich wel of niet vast te leggen voor toekomstige events. We onderzoeken daarom de mogelijkheden het huidige verzekeringsproduct waar leden en hun opdrachtgevers gebruik van kunnen maken te optimaliseren.
Ondertussen proberen we zoveel als mogelijk het persoonlijk contact met leden, dat we zo belangrijk vinden, te onderhouden. Uiteraard met vele mails en bijvoorbeeld de oproep afgelopen week om ons van terugkoppeling te voorzien richting EZK op het tweede steunpakket. Maar ook met veel zoom, telefoon, appjes, nieuwsbrieven en social media berichten. Hoewel onze bereikbaarheid beter is dan enkele weken geleden, gebeurt het soms toch dat je ons niet direct te pakken krijgt. Weet dat we ons best doen, dat je gehoord bent en dat we, indien dat daar om vraagt, op je bericht terugkomen.