De afgelopen week hebben we veel tijd geinvesteerd in het gezamenlijk opleveren van een 1,5 meter
protocol voor zakelijke bijeenkomsten. Dit protocol is tot stand gekomen met een werkgroep van leden en in samenwerking met andere brancheverenigingen verbonden aan het
Eventplatform. Een protocol met als insteek zakelijke bijeenkomsten en evenementen binnen de 1,5 meter samenleving weer op gang te brengen. Bij het protocol is ook een
toolbox beschikbaar gesteld met handreikingen, flyers en tips & tricks die helpen de in het protocol genoemde maatregelen succesvol te implementeren.
Vanzelfsprekend zijn wij ons er van bewust dat het niet mogelijk is om binnen de nu geldende veiligheidsmaatregelen rendabele beurzen, congressen en/of zakelijke events te organiseren. Deze vaststelling is ook een belangrijk onderdeel geweest van onze boodschap aan
staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) bij de aanbieding van het protocol. Ook hebben we in deze brief wederom gepleit voor steunmaatregelen en een specifiek steunpakket voor onze branche. We hebben de staatssecretaris uitgenodigd hierover met ons in gesprek te gaan, op een locatie waar het protocol in praktijk kan worden gebracht.
Daarnaast pleiten wij er al langer voor om,
net als in Duitsland, onderscheid te maken tussen ‘evenementen’ en de zakelijke markt, zoals beurzen en congressen. Met het gepresenteerde
protocol willen we onderstrepen dat wij, naast de genoemde noodmaatregelen in de bestrijding van Covid-19, onze verantwoordelijkheid willen nemen in het veilig en verantwoord opstarten van zakelijke bijeenkomsten. We zijn er van overtuigd dat als we met elkaar tonen dat we controle hebben over de veiligheidsrisico's, met in het begin een protocol als kompas, we met elkaar in staat zijn, met onze creativiteit en innovatiekracht, vanaf 1 september ook grotere bijeenkomsten in de vorm van beurzen en congressen en zakelijke events te organiseren. De komende weken gaan we met elkaar aan de slag om richtlijnen te formuleren voor ‘grotere’ bijeenkomsten waarbij het beheersen van de veiligheid- en gezondheidsrisico's centraal staan in plaats van het aantal gasten of bezoekers.
Naast de enorme zichtbaarheid heeft ons initiatief
www.wijhelpengraag.nu inmiddels geresulteerd in een aantal mooie acties. Zo hielp
CLC-VECTA lid Tetos afgelopen week een bijstandsmoeder met gordijnen voor haar huis. Een kleine moeite met een heel groot resultaat voor deze mevrouw. Om het initiatief extra onder de aandacht te brengen, wordt de radiospot op
New Business Radio verlengd tot eind mei waar hij meerdere keren per dag te beluisteren zal zijn.
Zoals je weet nemen we elke week nieuwe podcasts op. Deze week met was het de beurt aan
Jolanda Jansen, directeur van Rotterdam Ahoy. Zij vertelt over de impact van het coronavirus op Rotterdam Ahoy en haar werkzaamheden, waar ze uitdagingen ziet voor de branche en welke verwachtingen ze heeft ten aanzien van kansen voor evenementen in het najaar.
In de lobby zien we dat de inzet om binnen de evenementenbranche het beeld en belang van de zakelijke bijeenkomstenmarkt te benadrukken, met daarbij het schetsen van een helder beeld van de keten door het ontwikkelen van een speciale
Infographic, tot resultaat heeft geleid.
Het was ook de week waarin de persconferentie van Premier Rutte weer een klein beetje perspectief bood. Hoewel er onduidelijkheid blijft over wat wel en niet kan, ook vanwege de noodverordeningen waarin de vertaling van kabinetsmaatregelen naar wetgeving wordt gemaakt, zijn we steeds actief aan de slag met het verschaffen van duidelijkheid en delen van de beschikbare kennis en informatie.
Afgelopen vrijdag werden de resultaten van de internetconsultatie van de Tweede Kamer over de coronamaatregelen van het kabinet gepubliceerd. Aan de oproep aan leden om mee te doen aan deze consultatie en hun geluid te laten horen, is erg goed gehoor gegeven! Heel veel dank hiervoor, dit gaat zeker helpen in de beeldvorming. Alle geleverde input, te gebruiken door Kamerleden in de debatten over de coronamaatregelen, kun je
hier teruglezen.
De vaste regelmaat van CLC-VECTA zoom-in sessies elke vrijdag om 13.00 uur ziet er goed in. Afgelopen week was het de beurt aan de artiestenbureaus. Wederom een succesvolle sessie, goed gewaardeerd en vooral de onderlinge interactie tijdens de sessie.