Verenigingswerk in coronatijd: de week van 6 juli

13-7-2020

‘Eventplatform coronacrisis enquête’
Ondanks de verruiming van coronamaatregelen per 1 juli, zijn de uitdagingen in de branche onverminderd groot; placeren, 1,5 meter afstand, een aanvullende COVID-19 toets bij vergunningsaanvragen. Het Eventplatform voert, mede namens CLC-VECTA, daarom nog steeds een actieve lobby in Den Haag voor verdere verruiming en financiële steunmaatregelen. Om de overheid en media een beter beeld te geven van de branche, de ontwikkelingen en impact en besluitvorming te beïnvloeden, zijn de leden van de bij het Eventplatform aangesloten organisaties uitgenodigd deel te nemen aan de ‘Eventplatform coronacrisis enquête’. De verdiepende antwoorden van leden over steun, kostenbesparende maatregelen, omzetdaling en aantal werknemers op zekere ijkmomenten bevestigen de uitdagingen in de branche en helpen ons daarmee heel erg in bouwen van beeldvorming en bij de verdere lobby. Deze week zullen we uiteraard verslag doen van de resultaten van de enquête.

Verslag ALV CLC-VECTA
Een onderwerp waar we vorige week al verslag van konden doen; de Algemene Ledenvergadering van CLC-VECTA die op 1 juli plaatsvond in Rotterdam Ahoy. Een geslaagde bijeenkomst binnen de richtlijnen van het protocol voor zakelijke bijeenkomsten en met ruim 100 deelnemers en, naast de formele besluiten, voldoende tijd voor toelichting op de door de vereniging gekozen strategie en aanpak tijdens de coronacrisis. Ook de plannen voor de tweede helft van dit jaar zijn voorzien van toelichting door Frans van Drimmelen van lobbybureau Dröge en Van Drimmelen. Zowel de strategie over het afgelopen half jaar als het komend half jaar, worden vrijwel unaniem door de leden onderschreven. Het volledige verslag is, na inloggen, voor leden beschikbaar in de ledenportal.

Protocollen
Er gaat geen week voorbij zonder dat er werk verricht wordt aan de protocollen. Van het protocol voor zakelijke bijeenkomsten zal komende week wederom een herziene versie worden gepubliceerd. Enkele zaken ter verduidelijking, zoals de richtlijnen voor placeren, worden toegevoegd en de vermelding van het aantal gasten per m2 wordt vervangen voor enkel de vermelding van 1,5 meter afstand. Daarnaast heeft de werkgroep voor het protocol voor artiesten een eerste overlegsessie gehad en zijn de kaders gesteld voor opstelling van dit protocol. De komende week volgt wederom overleg over de eerste conceptversie.
 
ICCA webinar
Ons protocol is ook in het buitenland niet onopgemerkt gebleven. Tijdens een webinar van ICCA Fr-BeNeLux Chapter afgelopen dinsdag nam Dineke deel als panellid om mee te praten. Met als thema ‘From ‘Protocol’ to ‘Practical’: Solutions in the age of COVID19, is uitgebreid gesproken over toepassing van protocollen bij internationale bijeenkomsten, de uitdagingen voor de sector, hoe aan de slag te gaan met herstel en de per land verschillende richtlijnen. En daarbij konden we ook een onze ervaring delen van het werken met het protocol tijdens onze eigen Algemene Ledenvergadering.  

Evenementenverzekeringen
In het weekverslag van vorige week heb je al kunnen leden over de Ronde Tafel die het Verbond van Verzekeraars organiseerden over de toekomst van evenementenverzekeringen. Het verslag van deze sessie is inmiddels gepubliceerd. Afgelopen week hebben we als CLC-VECTA ook met onze partner We Insure overleg gehad over de (on)mogelijkheden in het verzekeren van evenementen en incentives. Dat de coronacrisis gevolgen heeft voor de dekking en premies is een feit. Maar met het voorzichtig aantrekken van de markt, is er vraag naar dekking en duidelijkheid. We Insure is daarom hard aan de slag om voor de leden van CLC-VECTA met verzekeraars een aanbod te ontwikkelen. Naar verwachting zal de komende week meer duidelijk worden.
 
Beurzen Monitor 2020
Hoewel de wereld er compleet anders uitziet dan vorig jaar, ook voor de beurzenbranche, geeft Respons, in opdracht en onder toezicht van CLC-VECTA, wel de Beurzen Monitor met cijfers over de Nederlandse beurzensector in 2019 uit. De cijfers maken goed inzichtelijk wat de impact en economische relevantie van de sector normaliter is en helpt daarmee de gevolgen van de coronacrisis voor de sector nog beter te duiden. Afgelopen week is de laatste hand aan de monitor en het persbericht gelegd, publicatie volgt morgen. Voor leden is de Beurzen Monitor kosteloos te downloaden via de ledenportal (daarover ontvangen zij automatisch bericht), niet-leden kunnen de monitor aanschaffen bij Respons voor €395,-.    

Herziening functiegebouw Cao TTB    
Al eerder heb je kunnen lezen over de herziening van het functiegebouw van de Cao Tentoonstellingsbedrijven en de stuurgroep die daarmee aan de slag is. Afgelopen donderdag vond, na het afleggen van enkele bedrijfsbezoeken, het bespreken van de inzichten naar aanleiding van die bedrijfsbezoeken op de agenda. Door referentiefuncties te bepalen, die herkenbaar zijn voor de brede diversiteit aan bedrijven in de Tentoonstellingsbranche, en deze referentiefuncties te beschrijven met context, doel, resultaat(indicatoren) en eventuele bezwarende werkomstandigheden, komen we tot een helder en bruikbaar functiegebouw. EVZ organisatieadvies gaat de ontvangen feedback vanuit de stuurgroep verwerken zodat daar binnenkort door een bredere klankbordgroep weer naar gekeken kan worden.

Vakantie?
Als CLC-VECTA vinden we het belangrijk er altijd voor je te zijn als je ons nodig hebt, daarom doen we niet aan vakantiesluitingen. Maar de afgelopen periode hebben ook een behoorlijke weerslag gehad op onze organisatie en mensen. Om de batterij weer op te laden zijn er daarom toch wat vrije dagen gepland en schroeven we de werkzaamheden wat terug. Mede omdat ook door zomerreces en vakanties er minder nieuws en ontwikkelingen zijn, zijn we ervan overtuigd dat dit kan zonder dat je daar als lid hinder van ondervindt. Voor de volledigheid:
  • Het Weekverslag wordt een 2-wekelijks verslag
  • In plaats van 2 nieuwsbrieven per week (di./do.) gaan we tijdelijk naar 1 nieuwsbrief (wo.)
  • We zijn, via onze telefonische antwoorderservice, van ma. t/m vrij. van 9.00 tot 17.30 bereikbaar
  • Afwezig vanwege vakantie:
    • Walter (administratie & secretariaat) 1 t/m 23 augustus
    • Nicky (communicatie) 25 september t/m 11 oktober
    • Dineke (verengingsmanager) 24 juli t/m 10 augustus
    • Riemer (directeur) 10 t/m 16 augustus

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers