Verkiezing The Next Entrepreneur 2012
Startende ondernemers hebben vertrouwen in hun onderneming, ook in deze economisch moeilijkere tijden. Ze zijn financieel gezond; ruim 70 procent verwacht dat omzet en winstgevendheid in de komende twaalf maanden met meer dan 10 procent stijgen en bijna 50 procent heeft investeringsplannen voor het komende jaar. Dat blijkt uit een analyse van de ondernemersscan die de tot nu toe ruim duizend deelnemers aan de verkiezing The Next Entrepreneur van MKB-Nederland en Rabobank hebben ingevuld. De hoofdprijs is een bedrag van €15.000,- en wordt in januari 2013 uitgereikt aan de Next Entrepreneur van 2012.
De analyse toont verder aan dat de meeste ondernemers van spanning houden en daarom continue zoeken naar ontwikkelingen en manieren om zich op een professionele manier te onderscheiden van de concurrentie. Een groot deel van de ondernemers vindt zichzelf vernieuwend en positief en ziet het belang van innovatie in. Ze voelen zich succesvol en zijn steeds op zoek naar nieuwe markten. Ook werken ze planmatig aan de bouw van hun onderneming en de verbetering van werkprocessen om efficiënter te kunnen opereren.
Wie is de meest vernieuwende startend ondernemer van Nederland? MKB-Nederland en Rabobank lanceerden de verkiezing The Next Entrepreneur in april. Hun doel is starters te stimuleren aan de slag te gaan met hun ondernemersvaardigheden. Vorig jaar kende ons land bijna 125 duizend nieuwe starters. Startende ondernemers zorgen voor gewenste vernieuwing en zijn de toekomst van het bedrijfsleven. Beginnende ondernemers hebben meer kans van slagen als zij zich beter voorbereiden. Een goed idee alleen is niet voldoende. Ondernemerschap vraagt onder andere om kennis van je markt, relevante wet- en regelgeving en hoe aan financiering te komen.
Om die reden initieerden Rabobank en MKB-Nederland de verkiezing The Next Entrepreneur 2012. Ruim duizend kandidaten zijn sinds april de strijd aangegaan. Zij komen uit zeer diverse sectoren: van een dierenziekenhuis tot hostels, ateliers of een webshop in ondergoed. Belangrijk onderdeel in deze verkiezing is het invullen van een online scan waarmee deelnemers getoetst worden op hun ondernemersvaardigheden. Ook een belangrijke factor in de verkiezing is de wijze waarop starters social media inzetten om hun doelgroep te bereiken. Facebook en Twitter worden het meest gebruikt, zo blijkt.
Meedoen aan de verkiezing kan nog tot september 2012 via thenextentrepreneur.nl. Ambitieuze starters vullen online de scan in om zo in aanmerking te komen voor de titel. De vier uiteindelijke finalisten presenteren zich aan het publiek via sociale media en tijdens de nominatieronden die op de vier Next Entrepreneur bijeenkomsten in november plaatsvinden.