Vijf megatrends voor de Meeting industrie tot 2030

30-3-2014

We gaan steeds verder vooruit kijken. Voorspellingen op de korte termijn voor het jaar 2014 zijn al in overvloed gedaan. Het Duitse Congres Bureau waagt zich nu aan een voorspelling voor de Meetings en Convention industrie voor de komende 15 jaar (tot 2030).

Vijf megatrends worden weergegeven die de toekomst van onze industrie zullen gaan vormgeven en bepalen. Een aantal trends hebben wij al eerder langs zien komen en zijn niet nieuw.

Matthias Schultze, directeur van het Duits Congres Bureau geeft aan dat de meetings industrie een van de economische motoren is van ieder land. "Met dit onderzoek willen wij de spelers in deze markt helpen een toekomst gerichte stategie te ontwikkelen die business genereert en economisch succes tot gevolg heeft," voegt Schultze toe.

De vijf megatrends zijn:

Technologie: meer dan 41,6 % van de respondenten gaf aan dat technologie zowel in het werk als in het dagelijks leven veel invloed zal hebben op de toekomst van de meeting industrie. Nieuwe vormen van kennis overdracht zullen eventplanning gaan beïnvloeden. De grenzen tussen virtuele en live evenementen zullen vervagen als meeting planners virtuele componenten onderdeel maken van live evenementen en daardoor het netwerken binnen de virtuele evenementen zal toenemen.

Globalisatie en internationalisatie: ongeveer 28,6 % geeft aan dat globalisatie van grote invloed zal zijn op de meeting industrie. Een trend die al zichtbaar is bij associaties in Noord Amerika. Bijeenkomsten zullen des te belangrijker worden om problemen die ontstaan door toegenomen verwevenheid van culturen en volkeren bespreekbaar te maken. Individuen moeten zich meer bewust worden van de nuanceverschillen tussen culturen, voorkeuren en levensstijlen en dienen meerdere talen te spreken.

Toenemende mobiliteit: het bijwonen van bijeenkomsten zal steeds makkelijker en comfortabeler worden met zo min mogelijk belasting voor het milieu. Organisaties zullen dit proces beïnvloeden door toegankelijke locaties te kiezen met passe partourts (event tickets) voor transport, eten en uitgaan en wat dies meer zij.

Duurzaamheid: ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid blijven belangrijk, zowel wat betreft de bouw of renovatie van accommodaties, als op het gebied van transport, voedsel en entertainment. Een aspect van deze ontwikkeling is de toenemende "regionalisering" van bijeenkomsten, waarbij organisatoren zich meer richten op lokale leveranciers en het aantrekken van lokaal en regionaal publiek.

Demografische veranderingen: de toename van een ouder wordend publiek vraagt specifieke aanpassingen op het gebied van toegankelijkheid, maar is ook van invloed op het format van de bijeenkomst. Daarnaast zullen vrouwen steeds meer alleen gaan reizen wat extra eisen stelt aan beveiliging en waardoor wellicht kinderopvang overwogen moet worden. Doordat deelnemers aan bijeenkomsten steeds diverser zullen worden, zal daar op diverse terreinen rekening mee gehouden moeten worden.

Dit onderzoek is uitgevoerd door het Institute for Futures Studies and Technology Assessment (IZT) namens het Duits Congres Bureau. Het onderzoek bestond ondermeer uit desktop research, online surveys, interviews en scenario workshops.

Bron: German Convention Bureau / CongresWereld

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers