Vragen rond presentatie in goede banen leiden
Of het nu tijdens jouw presentatie is of erna; vragen uit het publiek zijn onvermijdelijk. Bereid je dus niet alleen goed voor op de presentatie, maar ook op de vragen die het publiek op je af kan vuren. Als je met je mond vol tanden komt te staan of jouw irritatie laat doorschemeren, kun je ondanks een goede presentatie toch een slechte indruk maken.
Presentaties en vragen gaan hand in hand. Je kunt dus al van tevoren bedenken hoe je om wilt gaan met vragen. Over het algemeen kun je het publiek het beste instrueren om vragen tot na afloop van de presentatie te bewaren. Anders loop je het risico dat jouw verhaal meerdere keren wordt onderbroken. Je moet dan na elke vraag de draad weer op zien te pakken. En ook het publiek is tijdelijk afgeleid van de boodschap die je probeert over te brengen. Mocht er toch een hand in de lucht schieten tijdens jouw verhaal, laat je dan niet opjagen. Je kunt de toehoorder niet negeren, maar je kunt hem wel even laten wachten totdat je jouw zin of onderwerp heeft afgerond. Daarna kun je ervoor kiezen om de vraag te beantwoorden of beleefd te vragen of hij die wil bewaren tot na afloop.
Omgaan met onzinnige vragen
Helaas is niet elke vraag even zinnig. Sommige toehoorders steken hun hand op om een irrelevante vraag te stellen of maken een opmerking puur en alleen om te pochen met hun eigen kennis. En misschien nog wel het vervelendste type vraag: één die je tien minuten eerder al hebt beantwoord tijdens jouw presentatie. Onzinnige vragen en opmerkingen kunnen flink op jouw zenuwen werken. Toch zult je op jouw tanden moeten bijten. Er worden ook vragen gesteld die wél toegevoegde waarde hebben. En daar doe je het voor.
Bron: Rendement