Tijdens de CIRCO track met de print-branche lag de nadruk op geprinte spandoeken en banners bij beurzen, zoals in de Jaarbeurs Utrecht of in de Van Nelle fabriek. De doeken en banners worden daar vaak maar één keer gebruikt, wat een enorme afvalberg oplevert. Bij de track waren alle ketenpartijen aanwezig en dat maakte het traject erg productief!
Doordat de ketenpartijen met elkaar aan tafel zaten, kon er snel geschakeld worden. Onder leiding van een paar aanjagers ontstonden zo nieuwe samenwerkingen en businessmodellen. Ook zijn er pilots ontstaan en nieuwe recycling-technieken ontdekt. Lees hier alles over de circulaire stappen van de print-branche voor beurzen en evenementen.
Niet-recyclebaar materiaal
Het grote probleem in de print-branche is verspilling van materiaal. Voor banners is de goedkoopste optie PVC doek. Dit PVC doek wordt dan ook het meest gebruikt, maar hier zijn nog geen recycling-methoden voor. Hoewel er PVC-vrije alternatieven bestaan, gaan deze vaak gepaard met hogere kosten. Daarnaast kampt de branche met het probleem van gelamineerde materialen waarbij twee soorten kunststof op elkaar worden geplakt. Daardoor zijn ze bij recycling vrijwel onmogelijk te scheiden. Dit resulteert in een overschot aan eenmalig gebruikte materialen die doorgaans worden verbrand.
Schakels
Een ander probleem is dat iedere schakel van de keten een klein stukje verzorgd, dus de inkoop van de doeken gebeurd door een bedrijf, het printen van de doeken door een ander, en ook het leveren van materiaal, de op- en afbouw van de stands op de beurs, ect., voor elk stukje is een andere partij verantwoordelijk. Zo willen de inkopers van het doek wel overschakelen naar duurzaam materiaal maar krijgen de verkopende partijen die door een hogere prijs weer niet verkocht.
Aanjager Faircom was aanwezig bij de Track en wil meer verantwoordelijkheid vragen van de producenten, bijvoorbeeld door ze verantwoordelijk te maken voor het terugnemen van de doeken en het recyclen ervan. Eén van de ideeën was om een afvalverzamelstation neer te zetten bij het afbouwen van de beurs met iemand erbij die de scheiding van materialen controleert. De uitdaging hierbij is: wie gaat betalen voor extra kosten van deze inzameling?
“Door in gesprek te gaan kom je erachter dat er best wel mogelijkheden zijn en dat samenwerken ook een win-win kan opleveren.”
Voorlopers
Faircom zelf zet heel erg in om standmateriaal, zoals de frames voor de doeken, herbruikbaar te maken en ter plaatse op te slaan. Dus op de beurs zelf, zodat ze volgend jaar weer te gebruiken zijn. Dit zou de service voor de klant goedkoper kunnen maken en materiaal uitsparen. Ook scheelt dit transport van- en naar de beurs. Een andere voorloper, Probo, heeft een baanbrekende uitvinding gedaan: het omsmelten van PVC doeken tot plaatmateriaal. Zij hebben deze techniek zelf ontwikkeld en willen nu opschalen en ook naar het buitenland. Bovendien hebben Helloprint en Igepa bedacht hoe rollerbanner-cassetes kunnen worden hergebruikt. Zij hebben de intentie om hier nu een pilot mee te doen om te kijken: vragen klanten hierom? En ook: kunnen deze cassettes inderdaad ingezameld worden? Voor de gehele event-branche is een rol weggelegd om deze voorlopers wind in de zeilen te geven. Zo zou de branche kunnen afspreken alleen de duurdere variant (die hergebruikt kan worden) in te kopen. Op die manier komt er een nieuwe stroom op gang en hoeft er minder materiaal uit China gehaald te worden.
Resultaten
Het samenwerken met de hele keten is een groot resultaat van deze track. Dat is het voordeel als alle schakels in de keten aanwezig zijn, want er waren concurrerende partijen die het eerst niet aandurfden en later wel. Daarom zijn er nieuwe ideeën ontstaan hoe je dingen kunt organiseren. Door hun centrale rol in de keten kon Helloprint aansluiten bij meerdere ideeën. Daarbij hebben vier partijen vervolgstappen gepresenteerd voor hun innovatieve ideeën en gingen er stemmen op om een branche-pact te tekenen. Misschien wel om verplicht alleen nog maar duurzaam materiaal aan te bieden. Of om een fonds op te zetten waarvoor iedere schakel verplicht een bijdrage betaalt, om de inzameling en recycling te organiseren, als Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV). De brancheorganisatie wil daarin als kartrekker optreden. Zoals CIRCO-trainer Jorien Nijmeier samenvat: ‘Door in gesprek te gaan kom je erachter dat er best wel mogelijkheden zijn en dat samenwerken ook een win-win kan opleveren. Er is nog veel onbekend, daarom moet je soms gewoon beginnen en iets testen!’