Waarom meetings duurzamer moeten worden?

25-8-2013

Dagelijks komen milieuproblemen en -schandalen in het nieuws. Dat doet de vraag naar milieuvriendelijke producten en diensten stijgen. Bij het bedrijfsleven groeit dan ook het besef dat 'geen aandacht hebben voor duurzaamheid' geen toekomst meer heeft. Dit heeft ook zijn weerslag op meetings en congressen; er is een groeiende vraag naar 'Green Meetings'.

Green meetings zijn evenementen met een sterke focus op de gevolgen van menselijk handelen voor natuur en milieu.

Wat kunnen Green Meetings de meeting industrie opleveren?
Morele overwegingen en maatschappelijke druk zijn voor de hand liggende redenen om zich binnen de Meeting Industrie in te zetten voor het verhogen van de duurzaamheid. Echter, wie slim om weet te gaan met de verschillende aspecten van duurzaamheid, weet dat er meer voordeel te behalen valt.

Goed voor de portemonnee
Hoe groener de meeting, hoe lager de kosten voor de organisator. Het is een simpele rekensom: wie zuinig is met energie, water en natuurlijke bronnen en bespaart dus veel geld. Hergebruikte materialen hoeven niet opnieuw aangeschaft te worden en voor deelnemers die zich op tijd afmelden hoeft niets ingekocht te worden: Goed voor het milieu en goed voor de portemonnee van de organisator!

Goede PR
Het label 'groen’' kan de reputatie van een organisator of locatie een behoorlijke boost geven. Ondanks enige inflatie doordat sommige bedrijven wel heel gemakkelijk een claim doen op duurzaamheid, is duurzaam ondernemen nog altijd een ijzersterk PR instrument. Het geeft een voorsprong ten opzichte van de concurrentie en kan deuren naar nieuwe samenwerkingen openen.

Wat kun je zelf doen om je meeting 'groener' te maken? De eventplanner.tv aflevering over groene evenementen geeft alvast een aantal tips die gemakkelijk zijn toe te passen bij je aankomende evenementen. Ook de websites van GMIC en het NBTC geven handige informatie over duurzame meetings.

Waarom zijn evenementen en congressen een belasting voor onze omgeving?
Meetings hebben een forse invloed op het milieu: Deelnemers komen vanuit alle uithoeken van het land naar één plaats. Ze verblijven in verwarmde of airconditioned zalen en hotelkamers, worden verwend met overvloedig eten en drinken en verplaatsen zich massaal tijdens excursies en sociale uitjes.

Vervoer
Reizen per auto, trein of vliegtuig draagt bij aan uitstoot van broeikasgassen en uitputting van energiebronnen. Net als het vervoeren van goederen die nodig zijn om de meeting te organiseren. De uitstoot van broeikasgassen speelt een belangrijke rol bij de opwarming van de aarde en klimaatverandering. Green Meetings streven ernaar vervoersbewegingen zo veel mogelijk te beperken.

Catering
Deelnemers aan meetings worden rijkelijk voorzien van eten en drinken tijdens recepties, lunches, diners en feesten. De herkomst, kwaliteit en soort van de gekozen producten kunnen een groot verschil uitmaken voor de invloed die deze cateringvoorzieningen hebben op het milieu. Dagelijks lezen en horen we in het nieuws over de schadelijke invloed van megastallen, overbevissing en de gevolgen van bestrijdingsmiddelen. Bij Green Meetings worden producten aangeboden die duurzaam zijn geproduceerd en waarbij rekening is gehouden met dierenwelzijn.

Afval
Overal waar mensen zijn, wordt afval geproduceerd. Bij meetings ontstaan er behalve het gebruikelijke afval, grote hoeveelheden afval in de vorm van oud papier, plastic, gebruikte tentoonstellings- en decoratiematerialen etc. Green Meetings stellen zich ten doel zo weinig mogelijk afval te produceren door preventie en door, daar waar mogelijk, hergebruik en recycling van materialen toe te passen.

No Show
Het is de grote frustratie van eventorganisatoren: No Show. Bijna één derde van de geregistreerde deelnemers komt tijdens de meeting niet opdagen. Ingekocht voedsel, dranken, drukwerk en andere materialen worden ongebruikt weggegooid. Green Meetings maken zich sterk om de No Show percentages terug te dringen.

Waarom toon jij interesse in duurzame evenementen?
Het feit dat je dit artikel tot hier gelezen hebt, betekent dat het onderwerp je interesseert. Laat via eventplanner.nl / be weten hoe jij over dit onderwerp denkt.

Dit artikel maakt onderdeel uit van een uniek samenwerkingsproject tussen de vakmedia voor de congres- en evenementenbranche (Eventbranche.nl, Congreswereld.nl, eventplanner.nl /.be, Events.nl, QM, Meeting Magazine en GreaterVenues.com). Iedere 2 weken verschijnt op al deze platformen een artikel over duurzaam organiseren, aangeleverd door de Nederlandse afdeling van de Green Meetings Industry Council (GMIC).

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers

depolama izmir sex shop dizi izle