Wedstrijdbaan WK BMX gepresenteerd in Ahoy Rotterdam
De organisatie van het WK BMX heeft woensdag de officiële wedstrijdbaan van het WK BMX gepresenteerd. Het WK BMX vindt deze zomer plaats in Ahoy Rotterdam van 23 tot en met 27 juli. Onder de aanwezigen waren onder andere de nationale selectie en vertegenwoordigers van Red Bull, JVR, Interbest en Lotto welke als sponsors aan het evenement verbonden zijn.
Spektakel in Sportpaleis Ahoy
"De baan is een van de meest essentiële onderdelen van een geslaagd WK," stelt Eric Kersten, organisator van het WK. "De baan moet uitdagend zijn voor de rijder, spectaculair voor de bezoeker en uiteindelijk de enige echte wereldkampioen naar voren brengen. Ik denk dat we daar met dit ontwerp goed in geslaagd zijn." Kersten liet zich bij het ontwerp nadrukkelijk informeren door de UCI, maar ook door coaches en rijders. "In het verleden werden de coaches en rijders niet betrokken bij het ontwerp van de baan. Wij hebben er nadrukkelijk voor gekozen dit wel te doen. Als er één doelgroep is die begrijpt wat een baan in zich moet hebben, dan zijn zij het. Het zou dan ook gek zijn om ze niet naar hun ervaringen te vragen."
Bas de Bever, bondscoach van de nationale selectie, is verheugd met het baanontwerp: "Deze baan is spectaculair. Als je dan bedenkt dat in het Sportpaleis relatief weinig ruimte is, dan kan je als publiek de rijders bijna aanraken. Dat moet ook voor de sporters een ongekend gevoel geven." Dat vindt ook Twan van Gendt, één van de Nederlandse kanshebbers op de wereldtitel: "Ik zie deze baan wel zitten. Een WK in eigen land is natuurlijk al heel bijzonder, maar om indoor in het Sportpaleis te racen is iets waar ik echt naar uitkijk."
Red Bull, Lotto, JVR en Interbest sponsors WK BMX
De organisatie maakte van de gelegenheid gebruik om tevens haar nieuwe sponsors bekend te maken. Red Bull en Lotto treden toe als eventsponsors van het WK. Red Bull is geen onbekende in het BMX en heeft onder andere Van Gendt onder contract. Lotto treedt via de afspraken met de KNWU toe tot het WK. Lotto is 50 jaar geleden opgericht door sporters om middels het organiseren van kansspelen geld te genereren voor de sport. De KNWU ontvangt jaarlijks een afdracht van De Lotto. JVR is technisch supplier geworden van het WK en verzorgt alle audio en visuele techniek. Tot slot is Interbest als mediapartner aan het WK verbonden. Interbest, de specialist in snelwegreclame, speelt een actieve rol bij het aankondigen van het evenement.
Voorverkoop inclusief Early bird korting van start
Inmiddels is de kaartverkoop van het WK van start gegaan. Sinds 1 maart kan men via de website www.wkbmx.nl kaarten bestellen voor hét BMX evenement van 2014. De organisatie verwacht een grote toeloop aan BMX liefhebbers die van 23 tot en met 27 juli de gehele mondiale wereldtop in actie willen zien. "We hebben dan ook besloten om een speciale 'Early bird' korting in het leven te roepen," aldus Kersten. "We willen er een groot feest van maken in Ahoy Rotterdam en de vroege vogels belonen met een flinke korting. Het WK is er voor de fans."
Bron: High Profile Events