INDOOR TRAIL ZEELAND LEVERT ZEKER € 100.000,- OP VOOR DE PROVINCIE ZEELAND
Op 10 en 11 januari 2014 vond de tweede editie van Indoor Trail Zeeland plaats. Bij dit evenement heeft Zeelandhallen Goes de economische impact onderzocht van het evenement op de provincie Zeeland. Het levert namelijk meer dan € 100.000,- op voor de regio. Met name de bestedingen van deelnemers en bezoekers op het evenemententerrein, en in de omgeving tikken door in de totaaltelling.
Indoor Trail Zeeland is het eerste evenement dat Zeelandhallen Goes onderzocht heeft op economische impact. De evenementenlocatie gaat dit echter structureel inzetten. Mirthe van Dijk, studente aan de Hogeschool Zeeland, heeft in het kader van haar afstudeeronderzoek een methode ontwikkeld waarmee voor elk evenement, ongeacht het soort, de economische waarde berekend kan worden. “Er was reeds een methode ontwikkeld, specifiek voor sport- en publieksevenementen. Deze methode bleek niet bruikbaar voor andere typen evenementen. Dus heb ik een ander model gemaakt waarmee het mogelijk is elk type evenement te onderzoeken”, aldus Van Dijk. Zeelandhallen Goes heeft hiermee een primeur.
Grootste impact door bezoekers en deelname
De berekening van de impact is o.a. opgebouwd uit zowel de bestedingseffecten van diverse partijen die als gevolg van het evenement in Zeeland plaatsvinden. De bezoekers en deelnemers van Indoor Trail Zeeland zorgde voor een impact van bijna € 52.000,-. Hierbij gaat het om uitgaven op het evenemententerrein en in de regio Goes. Om het evenement te kunnen organiseren, waren er 38 sponsoren bereid om het evenement financieel te steunen. Dit leverde een economische impact op van € 15.600,-.
Volop media aandacht
Een ander onderdeel dat onderzocht werd, is de waarde van free publicity rondom het evenement. Voor, tijdens en na Indoor Trail Zeeland is er volop media aandacht geweest door onder andere radiozender 3FM, Omroep Zeeland en de PZC. De mediawaarde is berekend op minimaal € 32.608,-.
Resultaten zijn boven verwachting
In totaal bracht Indoor Trail Zeeland 2014 minimaal € 100.145,- op voor de provincie Zeeland. Positieve effecten zoals imagoverbetering van de regio zijn hierin nog niet meegenomen. Manager van Zeelandhallen Goes, René van Donschot, is blij verrast met deze uitslag: “Toen we dit evenement als eerste kozen om de impact te berekenen, was er wel kritiek. Levert dit sportevenement de regio wel echt geld op? Als je nu de resultaten ziet vind ik het behoorlijk. Ik kan niet wachten op de uitslag van het volgende evenement!”
Vier nieuwe onderdelen
De Indoor Trail was ten opzichte van vorig jaar uitgebreid. Bij de eerste editie duurde het evenement slechts één dag, maar was dit jaar verspreid over twee dagen. Daarnaast zijn er vier nieuwe onderdelen bijgekomen. De nieuwe onderdelen bij deze editie waren de Special Heroes, Scholieren Trail, Ladies Trail by Night en het Mountainbiken. Kim Reynierse van de Stichting Indoor Trail Zeeland kijkt tevreden terug op de groei: “De uitbreiding van het evenement was goed te zien in de bezoekers- en deelnemersaantallen. Zo deden er dit jaar 1.468 deelnemers mee (bij de eerste editie waren dit er in de 500) en waren er ongeveer 700 bezoekers (vorig jaar werd dit geschat op 400)”.