Evenementenlocatie trends: flexibel, kleinschalig, pop-up en service

12-4-2014

Flexibel, kleinschalig, pop-up en servicelocaties dat zijn onder meer de trends die EventBranche.nl uit de vele onderzoeken en interviews haalde.

Flexibel
Flexibiliteit is door het overmatige gebruik ervan bijna een loze term geworden in de eventbranche, maar voor locaties is het voor 2014 het toverwoord. Flexibiliteit in alles: flexibele ruimtes, flexibiliteit in meedenken en flexibiliteit toeleveranciers en mogelijkheden.

Duurzaamheid 2.0
Het leek even een trend, sommigen zagen het zelfs als een hype, maar het is gemeengoed. De GreenKey of andere duurzame keurmerken worden als gemeengoed beschouwd. Of locaties er uiteindelijk een pitch mee winnen? Het is nu tijd voor locaties om verder te gaan dan het keurmerk. Steeds meer locaties geven je als opdrachtgevers prachtige kapstokken om jouw duurzaamheidshoofdstuk uit jouw bedrijfsstrategie aan op te hangen. En dat is meer dan een groene vlag op de parkeerplaats.

Kleinschaligheid
De behoefte om in kleine groepen tot de meest impactvolle live momenten te komen, is overduidelijk aanwezig. Intieme locaties lijken volledig te passen bij de trend van 2014. Ook op evenementen waar honderden mensen bij elkaar komen, moeten grotere locaties kunnen inspelen op de behoefte aan breakoutrooms, subzaaltjes of oplossingen om deze te creëren.

Servicelocaties
Steeds meer locaties gaan het framewerk voor jouw evenement al zelf aanbieden. Zonder volledig turnkey te worden of jouw creatieve beweging tegen te gaan, zorgen locaties voor de aanwezigheid van alle noodzakelijke randvoorwaarden. Daarbij kun je denken aan alle noodzakelijke audiovisuele producten, goede WiFi en/of internettoegang, tot eigen meubilair en zelfs aan samenwerkingen met entertainmentbureaus of registratiebedrijven. Het locatieloket wordt in 2014 steeds meer een servicepunt voor de organisatie van jouw event.

Pop-up en onconventioneel
Altijd maar weer op zoek naar een nieuwe locatie. Het verrassingseffect in combinatie met een passende uitstraling bij jouw evenement en/of boodschap zijn key. Denk aan tijdelijke pop-up-locaties, de 'openbare ruimte' als evenemententerrein of culturele locaties die niet als eerst bij je op komen als evenementenlocatie, maar inmiddels alle middelen en faciliteiten hebben: musea, theaters etc.

Specialiseren
Aan het begin van dit decennium zagen wij het al langzaam ontstaan: een duidelijke segmentatie in de locatiemarkt. Locaties die duidelijk aangeven: dit is de ideale locatie om te brainstormen, hier is alles tot in de puntjes verzorgd voor een productintroductie of een bedrijfsfeest. Specialiseren dus.

Bron: Eventbranche.nl

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers