Groei van 366% voor campagnes Citymarketing Regio Amersfoort
Amersfoort Beste Hotelstad, Beste Woon-Werkstad, de verovering van de internationale markt, bloggers in de stad, het MPI congres en nog veel meer werd besproken tijdens de allereerste Citymarketing Convention in het AFAS Theater. Met 260 deelnemers een bijzonder goed bezochte middag, waar Citymarketing Regio Amersfoort de gebeurtenissen en de resultaten van 2015 en de plannen voor de komende jaren presenteerde.
De voorzitter van de Stichting Citymarketing Regio Amersfoort, burgemeester Lucas Bolsius opende de middag met de woorden. "Ik ben enorm trots op de bereidheid die we met de hele regio tonen om samen de stad vooruit te helpen. De winst is die bereidheid om samen te werken, in plaats van tegen elkaar te concurreren binnen stad of regio." Hij ging in gesprek met Michiel Muller, founder van Picnic, die voor Amersfoort koos vanwege de jong en hoogopgeleide bevolking. Voor hem was het tevens van belang dat Gemeente Amersfoort met hem meedacht: "Binnen een dag zaten we met vijf mensen bij elkaar."
Daarna ging de burgemeester in op de behaalde resultaten, waaronder:
-
Top-10 meest gewaardeerde toeristische bestemmingen in Nederland;
-
Zakelijke toeristen waarderen Amersfoort nu op de 5e plaats;
-
Groeiende populariteit voor wonen in Regio Amersfoort, met name bij jonge gezinnen
De campagnes van Citymarketing voor wonen & carrière, toerisme, zakelijk toerisme en ondernemen groeiden gemiddeld met 366% naar meer dan 16 miljoen online contactmomenten. "Een uitzonderlijke prestatie", volgens citymarketeer Dennis Sille. "Ik ben trots op wat wij als team hebben neergezet en we streven ernaar om deze resultaten in 2016 te overtreffen. Daarbij is continue samenwerking met ondernemers en inwoners van het grootste belang. In 2017 hebben we bijvoorbeeld een prachtig themajaar, genaamd 'Mondriaan to Dutch design'. Hierbij werken we samen met Utrecht en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), maar is natuurlijk ook de wens dat vanuit de stad initiatieven komen."
Toename Belgische toeristen
Niet alleen de inspanningen op de nationale markt werpen hun vruchten af, ook internationaal gezien leveren de campagnes resultaten op. Zo gaat Citymarketing naar de Vakantiesalon in Antwerpen en richt zich ook op de Vlamingen via sociale media. In 2015 krijgen de websites van de VVV’s van Amersfoort en Leusden gemiddeld 58% meer verkeer uit België dan in 2014. In augustus komen 40 Belgische eventplanners op uitnodiging van de campagne Locatie Amersfoort kennismaken met regio Amersfoort. De gasten brengen een bezoek aan diverse locaties en brengen de nacht door in diverse hotels. De komende jaren gaat Citymarketing ook actief de andere internationale toeristische markten bewerken.
Jarig
Samen met de Ondernemers Binnenstad worden enkele acties ingezet, waaronder de verjaardagsactie. Deze actie bereikt maandelijks zo’n 100.000 personen. In 2015 bezochten gemiddeld 900.000 personen per maand de binnenstad. Vooral de pagina www.facebook.com/amersfoort heeft een belangrijke bijdrage aan deze actie geleverd.
Kantorenmarkt
Uitdagingen zijn er ook. Er is veel leegstand op de kantorenmarkt, juist ook in onze stad en regio. Dit is niet goed voor de uitstraling, en zorgt er ook voor dat we nog niet de doelen halen met betrekking tot groei aan werkgelegenheid die we onszelf stellen. Citymarketing en Gemeente Amersfoort werken samen om deze leegstand terug te dringen en Amersfoort bij nationale en internationale ondernemers op de kaart te zetten. Onderdeel van deze samenwerking is bijvoorbeeld de website www.amersfoortbusiness.com, die in maart compleet wordt vernieuwd om ondernemers met een vestigingsvraagstuk beter te bedienen.
Infographic met resultaten
De resultaten van Citymarketing Regio Amersfoort zijn samengevat in een infographic.