Invoering Wet pensioencommunicatie gevolgen werkgever

21-4-2016

Per 1 juli 2015 is de pensioenwetgeving uitgebreid met nieuwe verplichtingen inzake pensioencommunicatie. Het doel van deze wet is om de communicatie over het pensioen meer aan te laten sluiten bij de wensen van de deelnemers. Het moet duidelijker worden hoe de pensioenregeling in elkaar zit, welk pensioen de deelnemer op de pensioendatum mag verwachten en hoe hoog het risico is dat het pensioen lager wordt dan was verwacht. Ook moet duidelijk worden welke keuzemogelijkheden er zijn en wat de gevolgen zijn van belangrijke levensgebeurtenissen zoals scheiding, werkloosheid of overlijden voor de pensioendatum.

In eerste instantie lijkt deze wet voornamelijk van toepassing te zijn op pensioenuitvoerders, zoals pensioenfondsen, verzekeraars en premiepensioeninstellingen. Echter, in de Memorie van Toelichting op het wetsvoorstel staat "dat de werkgever een spilfunctie vervult in het vergroten van het pensioenbewustzijn van zijn werknemers."

Dat de werkgever een spilfunctie vervult is natuurlijk niet helemaal onlogisch. Voor een werknemer zal de werkgever, waarmee tenslotte de pensioenovereenkomst is aangegaan, vaak het eerste aanspreekpunt zijn voor informatie over de inhoud van deze overeenkomst. Aangezien de werkgever vaak als eerste op de hoogte is van belangrijke veranderingen in het leven van de medewerkers heeft hij een signaalfunctie en moet hij de werknemer actief informeren over de gevolgen van deze gebeurtenis op zijn pensioen. Bovendien is het belangrijk dat werknemers bewust worden gemaakt van de risico’s zij lopen met betrekking tot hun pensioen. Denk hierbij aan de hoogte van het pensioen als dit lager is dan verwacht door tegenvallende beleggingsresultaten en/of een lage marktrente.

De vraag is of werkgevers over voldoende kennis beschikken om deze informatie te verstrekken. Zij kunnen echter aangesproken worden door werknemers als die menen pensioenschade te hebben opgelopen, omdat hun werkgever hen niet overeenkomstig de zorgplicht van juiste informatie heeft voorzien.

Hoewel het nog niet helemaal duidelijk is hoe ver de zorgplicht van de werkgever nu exact reikt, zorgen de Pensioenwet en de Wet pensioencommunicatie in combinatie met de eisen van goed werkgeverschap er voor dat er een belangrijke taak voor de werkgever is weggelegd. Bij onvoldoende kennis over het pensioen en het geven van onvoldoende of onjuiste informatie hierover aan de werknemer, kan er financiële schade ontstaan voor de werkgever. Het verdient daarom aanbeveling de pensioencommunicatie uit te besteden aan een pensioenprofessional.

Bron: BDO

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers