Live Communication 3.0: Student aan het woord met Jeroen van Gurp
In de rubriek ‘Student aan het woord’ maak je iedere maand kennis met een van de studenten die betrokken is bij het onderzoeksprogramma Live Communication 3.0. Deze keer stellen we Jeroen van Gurp aan je voor:
Kun je jezelf even voorstellen?
Mijn naam is Jeroen van Gurp, 24 jaar oud en vierdejaars student aan de NHTV. Ik volg momenteel de studie Vrijetijdsmanagement en ik heb me de afgelopen maanden bezig gehouden met het onderzoeksprogramma Live Communication 3.0.
Kun je iets vertellen over Live Communication 3.0?
Het onderzoeksprogramma Live Communication 3.0 richt zich op de vraag hoe de situatie binnen de Live Communicatie branche er over 10 jaar uitziet. Wij, studenten van de NHTV, zijn ingeschakeld om dat te onderzoeken. Natuurlijk is de toekomst niet te voorspellen, maar er kan wel een hypothese worden gesteld. Welke scenario's zijn toepasbaar op de komende jaren? Waar gaan we heen? Dit waren voor ons de belangrijkste vragen gedurende het onderzoek.
Welke rol heb jij met jouw projectgroep gespeeld binnen dit onderzoek?
Vanuit school hebben we de opdracht gekregen een techniek toe te passen die verschillende verwachtingen over de toekomst brengt. De techniek heet scenarioplanning. In samenwerking met Stenden Hogeschool, hebben we deze techniek toegepast tijdens een tweetal workshops met leden van CLC-VECTA.
Kun je iets vertellen over hoe jullie deze workshops hebben voorbereid?
Allereerst hebben we contact gezocht met Stefan Hartman, docent bij Stenden Hogeschool en onderzoeker bij het European Tourism Futures Institute. Stefan weet alles over de techniek van scenarioplanning. Hij heeft ons de techniek uitgelegd en geleerd, zodat we deze later zouden kunnen toepassen tijdens de workshops. Om ervoor te zorgen dat we de techniek zo goed mogelijk beheersten, hebben we diverse oefensessies met eerste-, tweede- en vierdejaars studenten van de NHTV georganiseerd.
Kun je iets vertellen over het proces van scenarioplanning?
Het proces van scenarioplanning kent verschillende stappen. De eerste stap bestaat uit een sessie waarin wordt gevraagd om zoveel mogelijk trends en ontwikkelingen op te schrijven die van toepassing zijn op / toepasbaar zijn binnen de branche. Vervolgens wordt er met de groep nauw gekeken naar welke trends en ontwikkelingen zijn opgeschreven. Mogelijk zijn er nog trends en ontwikkelingen die vergeten zijn. Deze kunnen in dit stadium nog worden toegevoegd.
Daarna wordt gekeken naar de zekerheden en onzekerheden van de trends en ontwikkelingen. Hoe zeker is het dat een trend over 10 jaar belangrijk is en weten we welke impact deze trend zal gaan hebben? Elke deelnemer mag 5 groene stickers en 5 rode stickers opplakken op de trends waarvan hij of zij denkt dat de zekerheid hoog (groen) is of laag (rood). De trends en ontwikkelingen met de meeste stickers zijn de belangrijkste en van daaruit wordt er een kruistabel gecreëerd, die zal leiden tot vier mogelijke scenario's voor de toekomst.
Kun je een voorbeeld geven van een leermoment tijdens je onderzoek?
Tijdens de workshops kwamen we erachter dat er vooral een oudere generatie aanwezig was. De tip die we dan ook meekregen was om ook juist de jongere generatie bij het onderzoek te betrekken. Aangezien ons onderzoek de deadline naderde, is deze tip als aanbeveling genoteerd en gecommuniceerd naar de studenten die in de toekomst aan de slag gaan met het onderzoek.
Wat is je favoriete communicatiemiddel?
Voor mij is het favoriete communicatiemiddel het face-to-face gesprek. Dit is persoonlijk en schept naar mijn mening een betere band dan communicatie die zich puur online afspeelt.