Meeting & Eventbarometer 2014: groeiende internationalisering en grotere budgetten

08-6-2014

De Duitse vergader- en evenementenmarkt blijft groeien: Duitse vergader- en evenementenlocaties telden afgelopen jaar 371 miljoen deelnemers, 2,5% meer dan het jaar ervoor. Sinds 2009 is het aantal deelnemers blijven groeien. Het aantal evenementen, 3,01 miljoen vergaderingen, congressen en evenementen, was 1,3 % boven het resultaat van vorig jaar.

De toegenomen vraag wordt geëvenaard door het toegenomen aanbod: 7.034 vergader- en evenementenlocaties waren beschikbaar in 2013, 1,4% meer dan het jaar ervoor.

Dit is een belangrijk resultaat van de Meeting & Eventbarometer 2014. Het onderzoek, dat jaarlijks wordt uitgevoerd, is de enige in Duitsland die de congres- en evenementensector onderzoekt. De initiatiefnemers zijn de European Association of Event Centres (EVVC), de German Convention Bureau (GCB) en de German National Tourist Board (GNTB). Het onderzoek is uitgevoerd door de European Institute for the Meetings Industry (EITW).

De positieve resultaten in de Duitse vergader- en evenementensector worden ook weerspiegeld in de huidige World Travel Monitor van IPK International: "In 2013 gepromote zakenreizen, dat wil zeggen bezoeken aan vergaderingen, congressen en beurzen maar ook incentivereizen, waren aanzienlijk hoger dan de traditionele zakenreizen vanuit Europa. De vergader- en evenementenmarkt wordt meer en meer een drijvende factor voor zakelijk toerisme naar Duitsland", zegt Petra Hedorfer, voorzitter van het bestuur bij GNTB.

De langtermijn analyse van de Meeting & Eventbarometer, die actief is sinds 2007, is ook geïdentificeerd als een groeiende internationalisering van de vergader- en evenementenmark in Duitsland: van 2006 tot 2013 is het aantal buitenlandse deelnemers toegenomen van 14,3 naar 23,4 miljoen. Bovendien, 38% van de Duitse aanbieders en 45% van de Duitse organisatoren zijn ondervraagd in het onderzoek of ze van mening zijn dat het belang van de internationale bijeenkomsten in de toekomst blijft groeien.

De resultaten van de Meeting & Eventbarometer zijn bevestigd door de huidige positie in de ranglijst van de International Congress & Convention Association (ICCA): met 722 internationale associatiecongressen in 2013, pakt Duitsland de eerste plaats voor de 10de keer achter elkaar in Europa and tweede plaats in de wereldwijde vergelijking.

"De internationalisering van de vergader- en evenementenmarkt is een belangrijke trend en het biedt grote groeimogelijkheden voor de sector in Duitsland. Dit wordt aangepakt door de German Convention Bureau (GCB) die Duitsland positioneert als de belangrijkste conferentie- en vergaderbestemming met marketingcampagnes in alle belangrijke groeimarkten," zegt Matthias Schultze, Managing Director bij de GCB.

Een verdere positieve langtermijn trend voor de vergaderindustrie: organisatoren wordt een ruimer budget gegeven. Terwijl in 2007 iets minder dan een kwart (23%) van alle planners meer dan €500.000 beschikbaar had, gaf in 2013, 45% van de organisaties aan de mogelijkheid te hebben om meer dan een half miljoen euro te kunnen betalen voor vergaderingen, congressen en evenementen. De vooruitzichten zijn positief: 79% van de Duitse organisatoren en 84% van de internationale organisatoren verwacht dat hun budget groeit of tenminste hetzelfde blijft in 2014 ten opzichte van 2013, volgens de Meeting & Eventbarometer 2014. Europese organisatoren hebben een bijzonder positieve kijk op de toekomst: 88% van de ondervraagden verwacht hogere of gelijkblijvende budgetten. 95,7% verwacht hetzelfde aantal evenementen of meer in 2014 vergeleken met 2013.

"De vergader- en evenementenmarkt groeit en Duitse aanbieders zijn goed opgezet in de internationale markt vanwege hun hoge kwaliteit diensten en goede prijs/presentatie verhouding. Om deze positie te behouden, moeten leveranciers investeren," zegt Joachim König, voorzitter van de EVVC. "Het resultaat van de Meeting & Eventbarometer vormt een belangrijke overzicht over welke kwesties de sector zullen beïnvloeden in de toekomst en welke diensten belangrijke concurrentievoordelen zullen creëren."

Klik hier voor meer resultaten uit het onderzoek.

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers