MKB Trends voor ondernemers in 2016

05-10-2015

Met welke trends moet de ondernemer zich het komende jaar bezighouden? Dutch Network Group (DNG), bekend van ondernemersplatformen De Zaak, MKB Servicedesk en ZZP Servicedesk zet de drie belangrijkste MKB Trends op een rij:

  • Van ‘werknemend’ naar ondernemend
  • Van creatie naar curatie
  • Van internationaal naar hyperlokaal

Wat betekent dit voor onze samenleving?

Van werknemend naar ondernemend
Op dit moment is 8 procent van de Nederlandse beroepsbevolking ondernemer (bron: Erasmus Universiteit Rotterdam). Terwijl 79,1 procent van de Nederlanders aangeeft ondernemerschap een goede carrièrekeuze te vinden (bron: GEM 2014). Er komt dan ook verandering aan. Ondernemen is geen vies woord meer, ondernemen is cool. Ondernemers zijn de nieuwe helden.

Je hebt ook niet veel meer nodig om succesvol ondernemer te worden. Internet heeft het ondernemerschap gedemocratiseerd. Kijk naar YouTubesterren als Enzo Knol, die honderden miljoenen weergaven heeft op zijn YouTubekanaal.

Je leven lang voor één werkgever werken is niet meer van deze tijd. En überhaupt is het hebben van een vaste baan steeds minder gangbaar. Daar zijn de ruim 1 miljoen zzp’ers in ons land het levende bewijs van. Nederland gaat ondernemerschap meer ruimte geven in het nieuwe kalenderjaar.

Van creatie naar curatie
Laten we eerlijk zijn: vrijwel alles is al een keer bedacht, opgeschreven of uitgesproken. Daarom wordt in 2016 de focus gelegd op het beter maken van wat er is, in plaats van te proberen iets nieuws te maken. Op die manier gaan ondernemers zich onderscheiden van de massa. Als ondernemers geen rekening houden met deze trend in 2016, worden ze zeker ingehaald door de concurrentie.

Dat dit werkt, blijkt nu bijvoorbeeld al uit het succes van sites als BuzzFeed, Upworthy en Mashable: ze selecteren en becommentariëren op eigen wijze online informatie. Er is voor elke groep lezers, van designers tot kattenliefhebbers, wel een ‘curated hub’ (red. een plek waar ze verzamelde informatie vinden die voor hen interessant is). In het MKB Trendsrapport lees je over Bram Kanstein, die met zijn Startup Stash een mooi voorbeeld geeft van hoe je curatie in je voordeel kunt gebruiken als ondernemer. Ook vind je tips om zelf aan de slag te gaan.

Van internationaal naar hyperlokaal
De hele wereld is binnen handbereik. Dat komt voor een groot deel door de digitalisering van onze samenleving. Hierdoor weten we vaak eerder wat er zich afspeelt in China, dan dat we weten hoe het met de buurman gaat. Multinationals bepalen wat jij koopt en uit welk land dat komt. Daar heb jij niet veel over te zeggen.

Deze ontwikkeling roept een tegenbeweging op: de interesse in lokale producten en initiatieven. Producten die gemaakt zijn door mensen die bij jou in de buurt wonen en waar je met trots over kunt zeggen dat ze uit jouw regio komen.

Deze interesse in lokale producten zie je onder andere terug in de enorme groei van het aantal lokale bierbrouwers. Dat aantal is in twee jaar tijd van 200 naar 320 gegaan. In het MKB Trendsrapport geven de bierkenners van Bierista.nl praktische tips om aan de slag te gaan met deze trend.

Het MKB Trendsrapport 2016 is gratis te downloaden.

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers