Nieuwe verplichtingen voor chauffeurs in Frankrijk

24-11-2016

Onlangs ontvingen we een vraag over wettelijke verplichtingen voor chauffeurs in Frankrijk. Er bleek wat onduidelijkheid over een nieuw ingevoerde wet in Frankrijk, 'la Loi Macron'. We informeren je graag over het hoe en wat.

Eerder hebben we al een uitgebreid artikel geschreven over de meldingsplicht in Frankrijk. Deze informatie is nog steeds van kracht, onderstaande informatie betreft daarom enkel een aanvulling op dat artikel t.a.v. nieuwe wetgeving voor chauffeurs.

La Loi Macron
In deze wet is vastgelegd dat chauffeurs in loondienst het Franse minimumloon moeten ontvangen voor de gewerkte uren vanaf het moment dat zij op Frans grondgebied komen. De nieuwe wet geldt voor lichte en zware voertuigen die goederen of personen vervoeren. De wet moet helpen oneerlijke concurrentie te bestrijden en ervoor zorgen dat elke chauffeur die ofwel een cabotagerit ofwel internationale ritten met laad- of losplaatsen op Frans grondgebied uitvoert, zal 'genieten' van de beschermende sociale regels en het minimumloon (SMIC).

Uitzonderingen
Eigen rijders hoeven de hele procedure niet te volgen. Wél moeten zij een uittreksel van de Kamer van Koophandel bij zich dragen waaruit blijkt dat zij eigenaar zijn van het bedrijf. Chauffeurs die transitvervoer door Frankrijk uitvoeren (vervoer dat door Frankrijk rijdt zonder laad- of losplaats) hoeven de nieuwe wet ook niet te volgen.

Administratieve verplichtingen
Hoewel Nederlandse chauffeurs conform Cao boven de minimumlooneis zitten, zorgt deze nieuwe wet toch ook voor hen voor de nodige administratie rompslomp. Transportbedrijven moeten namelijk kunnen aantonen dat zij hun chauffeur het minimumloon betalen en bij controle moet de chauffeur dus ook in bezit zijn van documenten die dit bewijzen. Daarnaast zijn bedrijven verplicht om een vertegenwoordiger in Frankrijk te hebben (gedurende de uitvoering van de werkzaamheden) die gerechtigd is tot handelen en tot anderhalf jaar na de werkzaamheden over de documenten beschikt. 1 van de documenten waarover de chauffeur nu moet beschikken is het 'Attestation de detachement', een registratieformulier dat aantoont dat je chauffeurs werkzaamheden in Frankrijk verrichten.

Naast het registratieformulier zal de chauffeur ook een kopie mee moeten nemen van zijn arbeidsovereenkomst. Deze getekende overeenkomst moet in de taal van de chauffeur zijn en de bruto uur-bedragen moeten hierop gemarkeerd zijn, zodat deze direct zichtbaar zijn voor de controlerende instanties. Naast de arbeidsovereenkomst zal de chauffeur ook een apart blad bij zich moeten hebben waarop de contactgegevens weergegeven worden van de verantwoordelijke contactpersoon / vertegenwoordiger in Frankrijk. Let er op dat al deze documenten niet in digitale vorm worden geaccepteerd!

Geldende minimumlonen
Meer informatie over de hoogte van het Franse minimumloon in de transportsector is te verkrijgen bij UNOSTRA (de Franse beroepsfederatie). Voor het goederentransport kan je op de website van de Franse overheid meer informatie (enkel in het Frans) terugvinden betreffende de classificatie per groep en welke coëfficiënt van toepassing is voor de berekening van het salaris van de gedetacheerde werknemer. Voor de berekening van het minimumloon mogen de volgende elementen worden meegenomen:

  • Het salaris;
  • De eventuele verhogingen bij overuren;
  • Bijkomend bij het salaris (vb. anciënniteitspremie);
  • De onkosten gelieerd aan de detachering (vb. premie toegekend verblijf buitenland);
  • De eventuele voordelen in natura.

De sommen worden vermeld in brutobedragen. Er wordt dus geen rekening gehouden met het betaalde als vergoeding voor kosten, zoals reis- of verblijfskosten.

De te verwachten boetebedragen

  • € 750,- voor het niet hebben van een vertegenwoordiger in Frankrijk
  • € 750,- indien de chauffeur geen arbeidscontract bij zich heeft
  • € 4.000,- voor het missen van de kopie van het gefaxte aanmeldingsformulier

Veelgestelde vragen
Het Franse Ministerie van Transport heeft een document beschikbaar gesteld met veelgestelde vragen over de Franse wetgeving minimumloon. Download hier het document.

Heb je vragen over bovenstaande c.q. ons eerder artikel over de meldingsplicht in Frankrijk? Neem dan contact op met Dineke Overweel-Philipse.

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers