Onderzoek: social media essentieel voor organisatoren van bijeenkomsten

22-8-2014

Social media is inmiddels een essentieel element voor organisatoren van congressen en events bij gebruik van communicatie kanalen binnen de marketingmix. Met de nieuwste technologieën is het gebruik van social media voor, tijdens en na de bijeenkomst onmisbaar. Maar hoe gebruikt de eventbranche sociale netwerken voor de marketing van een bijeenkomst, wat zijn de nieuwste trends en waar liggen de uitdagingen.

XING EVENTS, een duits bureau in event marketing, deed onderzoek en publiceerde onlangs zijn vierde Social Media & Events Report. Hieruit blijkt dat bijna alle congres en event organisaties van plan zijn hun social media activiteiten uit te breiden. Het is duidelijk dat organisatoren nog meer marketing mogelijkheden voor bijeenkomsten in de sociale media zien.

Facebook, XING en Twitter zijn de belangrijkste social media kanalen
Facebook en XING zijn de meest gebruikte social media kanalen door Duitstalige organisatoren. Deze kanalen worden beschouwd als die met de hoogste event marketing mogelijkheden. In een internationale context, zonder de resultaten van de enquête van de Duitse organisatoren van evenementen, verschuift de betekenis van de afzonderlijke netwerken iets. Facebook (89%) en Twitter (63%) blijven het meest belangrijk.

Meer naamsbekendheid
Het belangrijkste doel van social media marketing is meer bekendheid (awareness) geven aan de bijeenkomst en aan het merk/bedrijf die de deelnemers uitnodigt. Bijna 50% van de organisatoren van evenementen was in staat om dit te bereiken door middel van sociale media-activiteiten. De resultaten laten ook zien dat de doelstellingen behaald worden als er voldoende middelen beschikbaar worden gesteld. Ondanks het enorme potentieel, blijkt er nog steeds niet genoeg middelen beschikbaar te worden gesteld. Gebrek aan tijd en een tekort aan personele middelen blijven de grootste obstakels voor het bereiken van die doelen.

Matchmaking wordt steeds belangrijker
De mogelijkheid van netwerken is voor deelnemers net zo belangrijk geworden als de inhoud van de bijeenkomst zelf. De organisatoren hebben deze trend geïdentificeerd. 30% van de organisatoren biedt al de mogelijkheid om te netwerken voorafgaand aan het evenement. Terwijl 70% van de ondervraagde organisatoren matchmaking nog niet aanbiedt. 41% zegt geinteresseerd te zijn in het idee van matchmaking.

Over het onderzoek
XING EVENTS GmbH ondervroeg ongeveer 2000 event organisatoren van april tot eind juni 2014, om te onderzoeken hoe social media als marketing instrument wordt gebruikt, wat de nieuwste trends en wat de grootste uitdagingen zijn. Het merendeel van de ondervraagden was tussen de 30 en 50 jaar, waarvan 59% man en 41% vrouw. 76% kwam uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, 6% uit de rest van Europa en 18% uit Noord-en Zuid-Amerika. 20% organiseert voornamelijk conferenties en conventies, 21% seminars en cursussen, 14% zakelijke evenementen, 11% verklaart vooral concerten en festivals te organiseren en de overige 28% wordt verdeeld over netwerkbijeenkomsten en prive-evenementen.

Het social media & events rapport 2014 kun je gratis downloaden.

Bron: CongresWereld

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers