Rotterdam ziet bezoekcijfers in 2013 stijgen

20-4-2014

Het aantal Rotterdamse hotelovernachtingen is in 2013 met 4% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. In 2013 telde de stad 1.265.000 hotelovernachtingen, zo laten de voorlopige CBS-cijfers zien. Ook de bezoekcijfers van de attracties, musea en Rotterdam The Hague Airport stegen ten opzichte van 2012.

De Rotterdamse attracties werden in 2013 bijna 3 miljoen keer bezocht. Een stijging van 8,2% ten opzichte van het jaar ervoor. De populairste attractie was Diergaarde Blijdorp met bijna 1,5 miljoen bezoeken. De musea kijken eveneens terug op een goed jaar. In 2013 steeg het aantal bezoeken met 18,6% naar bijna 930.000 bezoeken.

De jaarlijks terugkerende evenementen trokken in 2013 iets minder bezoekers dan het jaar ervoor. Het aantal daalde met 3,6% ten opzichte van 2012. Het populairste evenement was net als het jaar ervoor, met 925.000 bezoekers de ABN AMRO Marathon Rotterdam. Rotterdam The Hague Airport zag het aantal passagiers net als in 2012 stijgen. In totaal kwamen 748.198 passagiers aan op de luchthaven. Het jaar ervoor waren dat er nog 502.044.

Hotelgasten
In totaal verbleven in 2013 800.000 gasten in de Rotterdamse hotels, een stijging van 2,8% ten opzichte van het jaar ervoor. Iets minder dan de helft daarvan kwam uit Nederland. De meeste buitenlandse gasten die in de Rotterdamse hotels verbleven (in totaal 407.000) kwamen uit het Verenigd Koningrijk, Duitsland en België. Daarmee werd de stijgende lijn van het aantal hotelgasten en overnachtingen van de afgelopen jaren doorgezet.

Jan Rutgers, voorzitter Rotterdamse Hotel Combinatie: "De stijgende cijfers zijn mooi, maar het liep niet in de pas met de uitbreiding van het Rotterdamse hotelaanbod. Voor iedere bezoeker heeft de stad nu het juiste hotel te bieden. In elke prijsklasse hebben we nu goed kwaliteitsaanbod."

Voor de promotie van Rotterdam is het van belang dat de stad blijft investeren in een onderscheidend en kwalitatief goed aanbod voor de zakelijke én de toeristische bezoeker. Fred van Beuningen, directeur van Rotterdam Partners: "Een goed (vrijetijds)aanbod is een voorwaarde om als stad aantrekkelijk te blijven en de concurrentie het hoofd bieden. Een divers aanbod op het gebied van uitgaan, kunst & cultuur, hotels, attracties en winkels draagt bij aan een aantrekkelijke stad om te wonen, te verblijven en te werken. Daarmee trekt Rotterdam niet alleen bezoekers aan, maar is het ook een aantrekkelijke vestigingsplek voor nieuwe bedrijven en hun personeel om te werken en te wonen."

In Nederland zorgen toerisme en recreatie jaarlijks voor ruim 38 miljard aan bestedingen. De gastvrijheidssector levert aan zo’n 413.000 mensen werk en inkomen. In Rotterdam is de vrijetijdseconomie goed voor zo’n 30.000 banen.

Toeristische Barometer
Meer bezoekcijfers zijn terug te vinden in de Toeristische Barometer Rotterdam. In deze online database worden de maandelijkse bezoekcijfers van verschillende sectoren in kaart gebracht. De barometer bevat verblijfcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), bezoekcijfers van attracties, musea en evenementen en het inkomend toerisme op Rotterdam The Hague Airport. Rotterdam Partners is beheerder van de Toeristische Barometer Rotterdam.

Bron: MeetingMagazine

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers