Starter van nu vindt zichzelf zeer vernieuwend

02-5-2014

3e Editie The Next Entrepreneur vandaag van start
Niet minder dan 55 procent van de startende ondernemers in Nederland is een ontplooier. Nog eens 35 procent is een jager. Dat blijkt uit onderzoek van MKB-Nederland en Rabobank onder 2.500 starters, dat in het kader The Next Entrepreneur 2014 is uitgevoerd door Motivaction. Beide ondernemerstypen zijn sterk gericht op vernieuwing, maar waar voor de jager status en succes belangrijk zijn, zoekt de ontplooier het meer in samenwerking, zelfontplooiing en plezier in het werk. Met ingang van vandaag kunnen startende ondernemers zich inschrijven voor de derde editie van The Next Entrepreneur, een ontwikkelingstraject waarmee zij zichzelf kunnen verbeteren en dat later dit jaar uitmondt in de verkiezing van de meest vernieuwende starter van Nederland.

Met The Next Entrepreneur 2014 dagen MKB-Nederland en Rabobank starters voor het derde jaar op rij uit om hun ondernemersvaardigheden te verbeteren. Nieuw in The Next Entrepreneur is het kennistraject voor nog niet of net gestarte ondernemers. In het kennistraject kan de starter zijn kennis over de belangrijkste aspecten van de bedrijfsvoering vergroten. Gedurende de looptijd van het programma krijgt de starter allerlei tools, scans, kennis, een leertraject en een netwerk aangeboden.
Met name een goed netwerk met ervaren collega-ondernemers is voor starters van belang, aldus de twee organisaties. Dat onderstreept ook het onderzoek van Motivaction dat MKB-Nederland en Rabobank hebben laten uitvoeren. Andere ondernemers blijken voor starters zelfs de belangrijkste bron van advies (49,4 procent) bij het maken van een bedrijfsplan. Ook als het gaat om marketing en financiën is de kennis en kunde van collega-ondernemers zeer gewenst (39 en 36 procent zien ondernemende collega’s hier als belangrijkste informatiebron).

Planmatige aanpak
De starter anno 2014 komt goed beslagen ten ijs, zo blijkt uit het onderzoek. Het overgrote deel van de ondervraagden werkt sterk vanuit een visie en heeft een goed idee waar ze heen willen. 77 Procent heeft die visie vertaald in een uitgebreid bedrijfsplan en nog eens 19 procent is van plan dat nog te gaan doen. Voor veruit de meeste ondernemers (84 procent) is het bedrijfsplan in de eerste plaats een hulpmiddel om de focus te behouden. Ruim 65 procent heeft een financieel plan opgesteld. Een iets hoger percentage (72 procent) heeft ook een marketing- en communicatieplan of is daar nog mee bezig.
Internet is voor starters hét medium om hun onderneming onder de aandacht te brengen. Bijna 95 procent zegt internet daarvoor in te zetten, bijna 90 procent noemt ook de sociale media. Zo’n 65 procent gebruikt toch ook de ‘ouderwetse’ folder en flyer.

Gevraagd naar hun onderscheidend vermogen zegt meer dan de helft (53 procent) van de starters dat zij een uniek product/dienst hebben. De meeste ondernemers (73 procent) vinden zichzelf onderscheidend omdat zij producten of diensten toegankelijk maken voor nieuwe doelgroepen.
Gekeken naar de drijfveren van de starters noemen de onderzoekers het percentage jagers (35 procent) en ontplooiers (55 procent) opvallend hoog. Het BusinessLocus-model van Motivaction onderscheidt zes ondernemerstypen, maar de andere vier (pragmatici, experts, hoeders en einzelgängers) scoren nauwelijks onder de ondervraagden. Ter vergelijking: in het mkb behoort slechts 4 procent tot de jagers en 34 procent tot de ontplooiers.

Verkiezing
Naast het kennistraject voor net of nog niet gestarte ondernemers, kunnen ambitieuze startende ondernemers die al iets verder zijn zich opgeven voor de verkiezing van The Next Entrepreneur 2014. Zij maken kans op 12.500 euro en toegang tot vele netwerken. De inschrijving is vanaf vandaag geopend op: www.thenextentrepreneur.nl.
De deelnemers worden tijdens verschillende ronden getest op hun ondernemersvaardigheden en bedrijfsvoering. Daarnaast moeten zij via social media stemmen behalen. En vakjury bestaande uit onder andere Leendert-Jan Visser, directeur MKB-Nederland en Paul Dirken, directeur Bedrijven Rabobank Nederland, bepaalt op 9 december wie uiteindelijk The Next Entrepreneur 2014 wordt.
MKB-Nederland en Rabobank zijn in 2012 met The Next Entrepreneur gestart om het ondernemerschap te stimuleren en vooral te ondersteunen. De eerste winnaar van de verkiezing werd Annefrid Imenkamp van het Amsterdamse bedrijf Chocstar. Afgelopen november won Erik Recter, eveneens uit Amsterdam, met de Kidswatcher, een polshorloge waarmee ouders te allen tijde hun kinderen kunnen vinden.

Voor meer informatie:
MKB-Nederland, Sandra Fleurke: 06 – 11351753 / fleurke@vnoncw-mkb.nl

Winnaar 2013
Lees hier meer over de winnaar van The Next Entrepeneur 2013.

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers