Verplichte informatie over allergenen in de horeca en bij evenementen

26-6-2014

Het aantal Nederlanders met een allergie of een intolerantie voor voedingsmiddelen neemt de afgelopen jaren steeds meer toe. Dit veroorzaakt een stijgende vraag aan voeding zonder bepaalde allergenen, zoals gluten- of lactosevrije voeding. In de praktijk blijkt het voor mensen met een allergie of intolerantie lastig om tijdens evenementen de juiste en betrouwbare voeding te krijgen.

Op dit moment geldt er een plicht om allergeneninformatie te geven op voorverpakte producten. Deze informatie is terug te vinden op het etiket. Niet iedere stof die een allergische reactie kan veroorzaken hoeft te worden gemeld. Er zijn 14 voedselallergenen aangewezen waarvan moet worden aangegeven of ze voorkomen in het product:

  • glutenbevattende granen (tarwe, rogge, gerst, haver, spelt en kamut)
  • ei
  • vis
  • pinda
  • noten (amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadamianoten)
  • soja
  • melk, inclusief lactose
  • schaaldieren
  • weekdieren
  • selderij
  • mosterd
  • sesamzaad
  • sulfiet
  • lupine

Nieuwe wetgeving per december 2014
De nieuwe wetgeving, die vanaf 13 december 2014 gevolgd moet worden, breidt de plicht om informatie te geven over allergenen uit naar niet voorverpakte producten. Dit betekent in de praktijk dat ook de slager, de traiteur en de bakker informatie moeten verstrekken over de aanwezigheid van allergenen. Daarnaast zal in de horeca, bijvoorbeeld door cateraars of in restaurants, allergeneninformatie beschikbaar moeten zijn.

Tips
Als evenementorganisator kun je de allergeneninformatie vermelden op een menukaart, maar er zijn ook andere opties. Voorbeelden die genoemd worden zijn het vermelden van de informatie op placemats, websites, apps, posters op locatie en informatie via personeel.

Het voldoen aan een verplichting om allergeneninformatie te verstrekken, begint met een grondige inventarisatie van de ingrediënten en de producten die worden gebruikt voor een maaltijd. Daarnaast is van belang dat personeel, zowel kokend als bedienend, goed geschoold is om de juiste informatie over allergenen te kunnen verstrekken. De impact van de nieuwe wetgeving is dus groot.

Anderzijds biedt de nieuwe wetgeving ook kansen. Een voedselallergie wordt in veel gevallen onderschat. Een persoon met een voedselallergie heeft baat bij goede informatie. De horecabedrijven die het 'allergenenmanagement' als eerste goed op orde hebben en waarbij aandacht en betrokkenheid wordt getoond op het gebied van allergenen, zullen deze voorsprong merken.

Telefonisch spreekuur
Op maandag 30 juni van 14.00 tot 15.00 uur is Marieke Kleijn via +31 (0)30 - 285 03 41 te bereiken voor korte vraagstukken over de wetswijzing met betrekking tot het vermelden van allergenen. Van te voren een afspraak inplannen? Klik hier.

Voor advies over dit specifieke onderdeel kun je terecht bij Marieke Kleijn. Zij maakt onderdeel uit van de branchegroep Agri & Food bij Dijkstra Voermans Advocatuur & Notariaat, preferred supplier van CLC-VECTA. Neem gerust vrijblijvend contact op via marieke.kleijn@dvan.nl of +31 (0)30 - 285 03 41.

Zoeken in nieuws

 

Zoekterm

Kennispartners & preferred suppliers