Werkkostenbudget: 22 procent naar bedrijfsuitjes, half miljard onbenut
Uit het Nationaal Werkkostenregeling Onderzoek, uitgevoerd door Effectmeting, preferred supplier van CLC-VECTA, in opdracht van FiscFree, blijkt dat werkgevers in Nederland bijna een half miljard van het werkkostenbudget onbenut laten.
Hiermee onthouden ze werknemers van fiscale voordelen en wordt er niet optimaal geprofiteerd van de besparing op sociale lasten door de werkgever.
Top 3 redenen voor het niet volledig benutten van het budget:
-
Angst om het budget te overschrijden (44%)
-
Werkgever biedt simpelweg weinig vergoedingen en verstrekkingen aan (35%)
-
Nog te veel onduidelijkheden over de werkkostenregeling (11%)
Daarnaast heeft een kwart van de werkgevers problemen ervaren bij de overstap naar de werkkostenregeling, zoals deze per 1 januari 2015 verplicht werd. De meest genoemde problemen waren van administratieve of fiscale aard, gevolgd door een te beperkte vrije ruimte met betrekking tot het te besteden budget.
"De huidige werkkostenregeling biedt veel keuzevrijheid voor de werkgever en werknemer, maar helaas worden niet alle mogelijkheden benut", aldus Bob Dijksma, directeur van FiscFree. "Vaak weet men niet van de mogelijkheid om een computer/laptop voor privégebruik aan te schaffen of van de vergoedingen voor fitness-, fietsregeling of vakbondscontributie binnen de huidige regeling. Door kennis te nemen van de juiste informatie en het gebruiken van de beschikbare middelen zijn er voor werkgever en werknemer veel voordelen te behalen".
TOP 3 uitgaven in werkkostenbudget
Tevens werd gevraagd waaraan het WKR budget gespendeerd wordt. Bedrijfsuitjes staan met 22% van het budget aan kop. 20% gaat naar de cafetariaregeling en 18% naar Kerstpakketten.
Bron: Eventplanner.be / .nl